“When
the male assumes the male position, he cannot assume it fully; which is to say
that the male must produce masculinity and yet not produce it- a play in which
the actor is not so much in danger of forgetting his lines as of being struck
dumb in the first act…Idealization might be defined here as the gap between the
actual body and that higher imago of the body that constitutes the masculine
ideal, the identification to which the male subject aspires and is also
prevented from attaining, at the point of sexual power.” Norman Bryson, pp. 233/234
Maar wat vindt
de ‘gewone’ man van de representatie van de ‘ideale’ man? Ik was benieuwd naar
deze vraag na het lezen van de teksten, en na het zien van het onderstaande
filmpje over mannen in reclames. Het kijken naar reclames beïnvloedt het creëren
van een identiteit, waarbij een bepaald schoonheidsideaal wordt voorgeschoteld;
een gespierd lichaam als voornaamste. Een beeld dat past bij de stereotiepe
gedachte over normative masculinity. Laura Mulvey geeft aan dat het kijken als
man, naar een andere man een narcistisch kijkplezier. Je ziet iets dat mooier
en beter is. Je wil je identificeren met deze man en er hetzelfde uit zien, en
daarom koop je die broek. Alleen kan deze vorm van identificatie ook
problematisch zijn. Bij vrouwen leidt het beeld al jaren tot eetstoornissen, diëten
en onzekerheden. Eveneens kan de representatie van de mannelijke modellen een
problematische invloed op het schoonheidsideaal waar de man aan moet voldoen om
sexy te worden gezien. In de reclamewereld
wordt telkens gezocht naar nieuwe manieren om het doelpubliek te bereiken. Neem
Dove als voorbeeld. Zij hebben een advertentie gemaakt met ‘normale’ modellen.
Modellen met hier en daar iets meer vet, en iets minder gespierd. Uit onderzoek
bleek dat vrouwen deze manier van adverteren kiezen boven slanke modellen. Reeds
is er een recent onderzoek gedaan door Astrid Nobels met de vraag of hetzelfde
geldt voor mannen. Het onderzoek bestond simpel weg uit een groep mannen waar
aan twee verschillende versies van een advertentie werden laten zien; een mannelijk
model met een strakke sixpack, en een model met een minder strak lichaam.
Geconcludeerd werd dat minder gespierde mannen een voorkeur hebben voor minder
gespierde modellen. Het maken van reclames hoeft dus niet per se met gespierde
mannen. Uit deze bevindingen is het misschien zelfs effectiever om de modellen
aan te passen aan de doelgroep. En aangezien de grote meerderheid van de mannelijke
bevolking niet het perfecte lichaam heeft, heeft geen zin om in reclames daar
mee geconfronteerd te worden.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten