zaterdag 28 september 2013

De vrouw als hiëroglief: Cleopatra


"More pertinently, as far as the cinema is concerned, it is not accidental that Freud's eviction of the female spectator/auditor is co-present with the invocation of a hieroglyphic language. The woman, the enigma, the hieroglyphic, the picture, the image- the metonymic chain connects with another: the cinema, the theatre of pictures, a writing in images of the woman but not for her." 
Mary Ann Doane, 'Film and the Masquerade: Theorizing the Female Spectator' blz 228.


Ook deze blog bijdrage grijpt terug op een film uit het klassieke Hollywood tijdperk. Na het lezen van de passage van M. Doane over Freud, vrouwen en hiërogliefen, schoot mij dit spektakelstuk ten binnen. Cleopatra, koningin van het Egyptische rijk waar het meest bekende hiërogliefenschrift ontwikkeld is, is ook wel misschien één van de beste voorbeelden van een vrouw die overwonnen moest worden. Schoonheid en hersens, manipulaties en intriges, zij had het allemaal volgens de -mannelijke!- geschiedschrijvers. Haar verleiding van eerst Caesar en vervolgens Marcus Anthonius kon natuurlijk niet ongestraft blijven. Dit affiche geeft naar mijns inziens niet alleen de typerende methode van de klassieke Hollywoodfilm weer, d.w.z. de afgewende blik van de vrouw en de man die wel naar haar (en ons) kijkt, maar ook de achterliggende symboliek van Freud en Doane, waar de vrouw zowel een mysterie is maar ook de ander.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten