woensdag 18 september 2013

Gender roles in media


“Je komt niet ter wereld als vrouw, je wordt vrouw. […] Het tussenproduct van man en castraat, vrouw geheten, wordt door beschaving als geheel voortgebracht.”- Simone de Beauvoir

In deze samenstelling van reclamespots wordt er duidelijk gemaakt hoe de rol van vrouwen in onze samenleving zou moeten zijn. Al van jongs af aan zien wij op tv dat meisjes met poppen moeten spelen, bezig moeten zijn in de keuken en interesse moeten tonen in een bepaalde modestijl. Reclames waarin volwassen vrouwen een rol spelen zijn vaak gerelateerd aan het huishouden of seksueel gedrag. Vrouwen, maar uiteraard ook mannen, krijgen door het feit dat deze beelden overal om ons heen zijn vanzelfsprekend een standaard idee van de vrouwenrol in de maatschappij. Op deze manier wordt de vrouw (en wat zij moet representeren) dus inderdaad door onze samenleving voortgebracht.

1 opmerking:

  1. Geestig filmpje.

    Wat denk je van de muziek erbij? Is dit ironisch? Het genre is niet helemaal 'meisjesachtig'...

    BeantwoordenVerwijderen