woensdag 11 mei 2016

De kijker bekeken: Blik en lichamen in Eyes Wide Shut

In de film Eyes Wide Shut (Stanley Kubrick, 1999) volgen we de lotgevallen van Bill Harford, een jonge dokter wiens vrouw hem vertelt dat ze gefantaseerd heeft over een affaire met een marine-officier die zij een tijd geleden hebben ontmoet. Harford fixeert zich op dit idee en bewandelt New York in de nacht, allemaal seksueel geladen gebeurtenissen meemakend. Een patiënt van hem kust hem en verklaart hem de liefde, hij ontmoet een winkelier die hem zijn dochter aanbiedt, en hij gaat bijna mee met een prostituee. Op een gegeven moment stuit hij per toeval op een geheime sekte, die in een landhuis bijeenkomt om rituele orgieën te houden. Iedere bezoeker heeft een masker op en de meesten hebben ook een lange cape aan die hun lichaamsbouw verhult. Grote uitzonderingen hierop zijn mensen die naakt rondlopen (met uitzondering van een masker) en seks hebben met elkaar in alle openheid, bekeken door alle gasten. Bijna alle naakten zijn vrouwen.


Uitgegaan op tekenen van typische mannelijkheid en vrouwelijkheid is aan te nemen dat de meeste bezoekers ook daadwerkelijk mannen zijn, glurend vanachter hun maskers naar de vrouwelijke lichamen. De weinige vrouwelijke bezoekers lijken hierbij, als de kijker, een male gaze aan te nemen zoals Mulvey die in Visual Pleasure in Narrative Cinema beschrijft. De naakte vrouwelijke lichamen staan bijna tentoongesteld aan het begin van de ceremonie als fetishering, maar de getoonde beelden van de orgieën daarna doen bijna sadistisch aan tegenover die lichamen. Opvallend is hier wel dat de vrouwen zelf, als deel van de ceremonie, hun partner uitkiezen en hierbij actief worden. Ze zijn niet alleen passieve lichamen.
Na het observeren komt Bill in de problemen. Hij wordt teruggeleid naar de zaal waar de ceremonie begon, en toegesproken tot de grootmeester van de orde terwijl een grote menigte zich heeft verzameld. De bekijker (immers, de toeschouwer kijkt mee met Bill) wordt nu bekeken.




Deze omkering gaat niet langer over vrouwenlichamen. Bill wordt bestraft door zijn nieuwsgierigheid en wordt hierin gadegeslagen door alle maskers. Zoals Mulvey in haar voorbeelden noemt zijn er hier ook duidelijke reverse shots die laten zien wie kijkt – maar die blik wordt platgeslagen door de maskers, waarachter we niet of nauwelijks ogen kunnen waarnemen. Deze shots waarin iedereen kijkt worden door jump cuts verstoord. In Celluloid Echo’s beargumenteert Peter Verstraten dat dit het effect versterkt: “De kijker dient de verstoorde continuïteit in het beeld te accepteren als concessie aan het bekorten van de tijdsduur. (…) De camera glijdt vanuit allerlei posities langs de kring en vangt steeds weer een glimp van Bill op, stellig ten teken dat hij vanuit alle mogelijke hoeken en gaten in de peiling wordt gehouden” (Verstraten 75). Bill kan kijken wat hij wil, maar hij ontkomt er niet aan een duidelijk object te worden van blikken die overal vandaan lijken te komen, zonder dat ze goed zijn te traceren. De toeschouwer keek voor deze scène nog makkelijk mee met hoofdpersonage Bill, maar deze scène schopt de verhoudingen zo helemaal in de war.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten