Male transvetism is an occasion for laughter; female transvetism only another occasion for desire. Thus, while the male is locked into sexual identity, the female can at least pretend that she is other - in fact, sexual mobility would seem to be a distinguishing feature of feminity in its cultural construction. Hence, transvetism would be fully recuperable. The idea seems to be this; it is understandable that woman would want to be man, for everyone wants to be elsewhere than in the feminine postion. (Mary Ann Doane, p.232)
She's the Man is een romantische comedy gebaseerd op Twelfth Night van Shakespeare waarin één van de belangrijkste aspecten is dat Viola zich voor moet doen als man om haar doel te bereiken. In de film moet Viola ook steeds wisselen van kleding en haar 'sexual identity' om overtuigend over te komen en dit is voor zowel mannen als vrouwen een manier om haar te zien als 'sexual object'.
Ook aan het einde van de film als de ware identiteit van Viola aan het licht komt wordt er niet eens heel dramatisch gedaan over het feit dat ze zich als man heeft voor gedaan en dat benadrukt de woorden van Doane: it is understandable that woman would want to be man, for everyone wants to be elsewhere than in the feminine postion. En dat terwijl er vijf minuten eerder in de film wel 'vreemd' wordt gedaan over het feit dat ze denken dat Sebastian (Viola's tweelingbroer) een vrouw is en hij echt wilt bewijzen dat hij geen vrouw is wat ook nog eens benadrukt dat male transvetism an occasion is for laughter.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten