woensdag 9 oktober 2013

Masculinity: Axe Commercial


"I begin with one of the first lessons that men might take to heart from feminism and learn to apply to their own situations: that gender is primarily a cultural construction, and for all, for men and women alike. Which at once locates masculinity not as naturally given, but as construction, and as a continuous construction that has to go until the subject's dying day. To be a subject constructed as a male involves a necessary masquerade, the masquerade of masculine." (N. Bryson, 231)

In dit citaat legt Bryson uit dat masculinity, oftewel mannelijkheid, gevormd is door de cultuur en dat de man dit masker van mannelijkheid zal moeten dragen tot hij zijn laatste adem uitblaast. Om het mannelijk subject te zijn is het nodig om de masquerade van mannelijkheid op te houden. Alle culturele constructen die mannelijkheid tonen zullen duidelijk moeten zijn wanneer het subject een man is in een film of een schilderij. Vrouwen zijn ook onderhevig aan eenzelfde masquerade, maar deze masquerade bestaat uit vrouwelijke constructen zoals Mulvey het benoemt.
In deze commercial staat de mannelijkheid centraal door aspecten zoals het ontblote bovenlichaam, zijn rol als redder en het laten zien van zijn kracht wanneer hij aan het worstelen is met de haai. Echter is de geur van de man belangrijker dan al deze aspecten, als we Axe mogen geloven. Vrouwen zullen zelfs voor je kiezen wanneer je een astronautenpak draagt en geen enkel aspect van mannelijkheid zichtbaar is.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten