dinsdag 17 september 2013

Jillz


`Most of us probably experience looking and being looked at, in life as in art, somewhere among these shifting relations of activity and passivity. Yet it remains the case that images of men must disavow this element of passivity if they are to be kept in line with dominant ideas of masculinity-as-activity. For this reason images of men are often images of men doing something`. Richard Dyer in Don´t Look Now, p.66. 

In deze commercial krijgen we een typisch voorbeeld van bovenstaande quote te zien. De vrouwen zijn passief en voyeuristen. In tegenstelling tot de mannen, die actief worden neergezet. Ze zijn hard aan het werk en laten hiermee hun mannelijkheid zien.

1 opmerking:

  1. Als je deze videoclip zou vergelijken met de eerder geplaatste yoghurtreclame, zou je dan stellen dat de Jillz-reclame gemaakt is met als oogpunt de vrouwelijke kijker, of zou je stellen dat de reclame bedoeld is voor vrouwen, maar (bewust of onbewust?) alsnog een mannelijke kijker heeft? Mij valt het op dat van de mannen voornamelijk de gezichten worden laten gezien, terwijl ik, als ik denk aan de vrouwelijke kijker, vooral zou denken aan het laten zien van de lichamen van de mannen (al dan niet gedeeltelijk ontbloot). Hoewel dat niet in deze reclame gebeurt, zou het dan toch nog een beeld kunnen zijn vanuit de vrouwelijke kijker? Of is dit een beeld bedoeld voor vrouwen maar toch vanuit de mannelijke kijker gemaakt?

    BeantwoordenVerwijderen