woensdag 25 september 2013

Vrouwen verkopen beter

Ik moest tijdens het vorige college gelijk aan dit plaatje denken wat een mannelijke autogek mij liet zien. Het is een reclame van het auto merk Aston Martin, voor het aanbod tweedehands modellen. Ten eerste is het interessant in verband met 'de blik' en ten tweede komen er wanneer je dit plaatje bekijkt zekere tegenstrijdige reacties bij je op. Er is door de docent genoemd dat tegenstellingen belangrijk zijn in dit vak en in de gehele minor gender.

De blik: hoe wordt de bik gevangen in dit plaatje? Dat lijkt me vrij duidelijk... Een half naakte mooie vrouw, de meeste auto reclames zijn gericht op mannen. In het vorige college kwam aan de orde dat vrouwen beter verkopen, zou een half naakte man hetzelfde effect hebben op vrouwen? Zouden er meer vrouwelijke Aston Martin rijders van komen? Ik maakt in het vorige college de opmerking dat de vrouwen in de verschillende 'naakten' 'klaar liggen': daar bedoelde ik mee dat ze -submissive- liggen te wachten op de kijker. Dat lijkt me hier ook aan de orde, al ligt ze niet.

De tegenstellingen: ik wil de tegenstellingen illustreren met een klein aantal vragen.
Mannen reclame? of vrouwenreclame?
Grappig of grof?
Mooi of -submissive-?
Mooi verkoopt of seks verkoopt?
Is het vergelijken van een mooie vrouw met een mooie auto een compliment? of toch niet?

Ik zal zelf eerlijk toegeven dat ik het in eerste instantie grappig vond, maar toen ik er wat langer over nadacht... Zou ik zelf op deze reclamefoto willen staan? No way!

Robin Span
s1169998


Geen opmerkingen:

Een reactie posten