donderdag 26 september 2013

Mannelijk dom blondje?

http://www.youtube.com/watch?v=Uu9yT-hOrZk

Naar aanleiding van het vorige college, dat onder andere ging over de castratieangst die beschreven wordt door Freud, ben ik na gaan denken over de 'onderdrukking en overheersing' van vrouwen op de televisie. Ik herinnerde mij een quiz, genaamd 'Lekker Slim,' die op RTL 5 uitgezonden werd, waarin vrouwen redelijk voor de hand liggende vragen moesten beantwoorden. Het succes van deze quiz lag hem vooral in de domheid van de kandidates. Waarom deden er aan deze quiz geen mannen mee? En waarom hoor je op de achtergrond overwegend mannen hard lachen om de verkeerde antwoorden van de vrouwen? Hadden zij alle antwoorden wel geweten, omdat zij man zijn? Heeft het programma wel gezocht naar mannelijke kandidaten, maar wilden zij wellicht niet meedoen om hun stoere en machtige imago te behouden? En waarom vinden de vrouwen het in dit programma dan niet erg om dom over te komen?
Waarom is er eigenlijk geen mannelijke tegenhanger van het vrouwelijke 'domme blondje'? Na enig speurwerk op youtube en internet, kwam ik erachter dat er nauwelijks tot geen filmpjes bestaan over 'domme mannen'. Zou dit dan toch te maken hebben met de mannelijke voyeuristische blik die castratieangst anno 2013 nog steeds met zich meebrengt?
Een ander televisieprogramma waar veel 'domme blondjes' in voorkomen is het programma "Beauty and the Nerd". Toch lijkt hier op summiere wijze het taboe doorbroken te worden door een enkele keer een mannelijke beauty en een vrouwelijke nerd als kandidaten mee te laten doen. Wat mij betreft zouden televisieprogramma's een betere afspiegeling van de maatschappij moeten tonen. Zijn er niet gewoon net zoveel domme mannen als domme vrouwen? Ik zou het persoonlijk net zo amusant vinden om naar te kijken. Wat vinden jullie?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten